نگاه داشتن ایلان ماسک ترافیک کانال ترافیک

نگاه داشتن: ایلان ماسک ترافیک کانال ترافیک رفع ترافیک Elon Musk terafic Tech Culture

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی بازار کشور عزیزمان ایران حیاط خلوت خودروسازان خارجی؟

    خودروسازی کشور در شرایطی بعد از توافق هسته ای و برجام میزبان برندهای خارجی شد که عرضه محصولات تازه با قیمت هایی بالا، نشان می دهد آنها رفتاری متفاوت از سایر باز

    بازار کشور عزیزمان ایران حیاط خلوت خودروسازان خارجی؟

    بازار کشور عزیزمان ایران حیاط خلوت خودروسازان خارجی؟

    عبارات مهم : ایران

    خودروسازی کشور در شرایطی بعد از توافق هسته ای و برجام میزبان برندهای خارجی شد که عرضه محصولات تازه با قیمت هایی بالا، نشان می دهد آنها رفتاری متفاوت از سایر بازارهای جهانی خود را در کشور عزیزمان ایران در پیش گرفته اند.به عبارت بهتر، خودروهای خارجی تازه عرضه شده است در بازار کشور عزیزمان ایران طی چند ماه گذشته، جدای از اینکه قیمتی فراتر از آینده نگری ها و وعده ها دارند، در مقایسه با بازارهای جهانی نیز گران تر از آب درآمده اند. این عنوان به خوبی نشان می دهد خودروسازان خارجی با آگاهی از نقطه ضعف مهم بازار ماشین کشور عزیزمان ایران که همان «ضعف رقابت» هست، اقدام به عرضه محصولات خود با قیمتی فراتر از قیمت های جهانی کرده و مشتریان نیز به علت نبود گزینه های مشابه، به استقبال آنها رفته اند.

    بازار کشور عزیزمان ایران حیاط خلوت خودروسازان خارجی؟

    هرچند هنوز بخشی از خودروهای به اصطلاح پسابرجامی راهی بازار کشور عزیزمان ایران نشده و قیمت ارزش دقیقا مشخص نیست، با این حال با توجه به استمرار ضعف رقابتی در بازار، بعید به نظر می رسد آنها نیز سرنوشتی بهتر از محصولات عرضه شده است فعلی بیابند. اگر نگاهی به وعده های خودروسازان بیندازیم، متوجه خواهیم شد که آنها بر عرضه محصولاتی در رده های قیمتی میانگین و حتی ارزان، تاکید داشتند، ولی قول و قرارها محقق نشد و با این شرایط امید چندانی به عرضه سایر خودروهای پسابرجامی با قیمت هایی مناسب وجود ندارد. بعضی معتقدند بهتر بود خودروسازان داخلی در مورد قیمت محصولات پسابرجامی اظهارنظر نمی کردند تا حالا بابت عملی نشدن وعده ها و آینده نگری ها ملامت نشوند، هرچند در اصل ماجرا یعنی استفاده و شاید هم سوءاستفاده خودروسازان خارجی از شرایط بازار ماشین کشور، تفاوتی ایجاد نمی کرد.

    پس از توافق هسته ای و برجام، بعضی خودروسازان خارجی جهت حضور در کشور عزیزمان ایران اعلام آمادگی کردند و اوضاع به شکلی پیش رفت که در ادامه، نام بعضی محصولات نیز به عنوان گزینه های احتمالی تولید در کشور مطرح شد. در نهایت نیز خودروسازان داخلی با وجود آنکه هنوز فعالیت یکسان خود را با خارجی ها شروع نکرده بودند، اقدام به اعلام محدوده قیمتی خودروهای در راه کشور عزیزمان ایران کرده و از همین رو امیدواری هایی را نزد مشتریان ایجاد کردند. محدوده قیمتی اعلام شده است از سوی خودروسازان اگرچه چندان ارزان به حساب نمی آمد، با این حال به شکلی بود که بخش قابل توجهی از مشتریان ایرانی می توانستند از محصولات تازه بهره مند شوند.

    خودروسازی کشور در شرایطی بعد از توافق هسته ای و برجام میزبان برندهای خارجی شد که عرضه محصولات تازه با قیمت هایی بالا، نشان می دهد آنها رفتاری متفاوت از سایر باز

    طبق وعده خودروسازان، قرار بود محصولات مختلفی در بازه های قیمتی متفاوت از جمله 20 تا 30 میلیون تومان و 50 تا 60 میلیون تومان عرضه شود، ولی ورود همان یکی دو ماشین ابتدایی به کشور نشان داد وعده ها تقریبا عملی نشده و نخواهد شد. در واقع خودروهای تازه خارجی با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه خودروسازان وعده دادند، عرضه شده؛ بنابراین بسیاری از مشتریان که امیدوار به استفاده از این محصولات بودند، دست ارزش خالی ماند و کلاهی از این نمد گیرشان نیامد.

    وعده های قیمتی که محقق نشد

    اولین خودروساز خارجی که بعد از برجام اقدام به عقد قرار داد با خودروسازان داخلی کرد، پژوسیتروئن فرانسه بود. در این بین، پژو با کشور عزیزمان ایران ماشین قرارداد همکاری مشترکی به امضا رساند و سیتروئن نیز در حال حاضر تفاهم نامه ای امضا شده است با سایپا دارد. هرچند سیتروئن هنوز قراردادی جهت حضور در کشور عزیزمان ایران امضا نکرده، با این حال پژویی ها از اوایل امسال وارد فاز اجرایی شده است و در حال حاضر نیز سه محصول مشمول بر پژو 2008، پژو 508 و پژو 301 را پیش فروش کرده اند. این در شرایطی است که هیچ کدام از خودروهای موردنظر، با قیمت های وعده داده شده است قبلی، پیش فروش نشده و مشتریان ایرانی با چندینه ده میلیون اختلاف قیمت، آنها را خریده اند.به عنوان مثال، پژو 2008 که قرار بود طبق وعده مسوولان کشور عزیزمان ایران خودرو، با قیمتی بین 75 تا 85 میلیون تومان عرضه شود، با این حال هم اکنون حداقل قیمت در نظر گرفته شده است جهت آن، حدود 100 میلیون تومان هست. تازه این امکان وجود دارد که با توجه به عوض کردن شرایط ارزی پژو 2008 با قیمتی حدود 120 میلیون تومان نیز به دست مشتریان برسد، یعنی 35 میلیون تومان گران تر از آنچه وعده داده شده است بود.

    بازار کشور عزیزمان ایران حیاط خلوت خودروسازان خارجی؟

    همچنین پژو 301 نیز که گمان می رفت با قیمتی معقول روانه بازار کشور شود، در حال حاضر محصولی 95 میلیون تومانی به شمار می رود و مشتریان ایرانی باید آن را میلیون ها تومان گران تر از وعده کشور عزیزمان ایران خودرویی ها، بخرند. طبق اعلام مسوولان کشور عزیزمان ایران خودرو، پژو 301 قرار بود با قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان روانه بازار شود، ولی مشتریان همین چند روز پیش حدود 95 میلیون تومان بابت آن هزینه کردند.با توجه به تجربه قیمتی پژو 2008 و 301، به نظر می رسد دیگر محصولات مدنظر خودروساز فرانسوی جهت بازار کشور عزیزمان ایران نیز با قیمتی بسیار بالاتر از وعده مسوولان کشور عزیزمان ایران ماشین به دست مشتریان برسند.

    هرچند سیتروئن هنوز فعالیت خود را در کشور شروع نکرده و حتی محصولات موردنظر این شرکت جهت عرضه به مشتریان ایرانی مشخص نیستند، با این حال تصور اینکه این شرکت رفتاری متفاوت از پژو را در پیش بگیرد، راحت انگارانه خواهد بود. به هر حال پژو و سیتروئن منافع مشترکی با یکدیگر داشته و حتی بعضی محصولات ارزش از پلت فرم های یکسان بهره می برند؛ بنابراین بعید به نظر می رسد این شرکت نیز با علم به رقابتی نبودن بازار ماشین ایران، در این زمینه بهره ای نبرد.نکته مهم دیگر اینجاست که به گفته بعضی کارشناسان، سیتروئن احتمالا محصولاتی را به بازار کشور عزیزمان ایران عرضه خواهد کرد که دارای پلت فرم یکسان با خودروهای عرضه شده است پژو هستند، با این حساب، در نظر گرفتن قیمت هایی مشابه خودروهای پژو، بسیار محتمل خواهد بود. به عنوان مثال، بعضی آینده نگری ها از عرضه سیتروئن الیزه و سیتروئن C6 در بازار کشور عزیزمان ایران حکایت دارند، خودروهایی که به ترتیب با پژو 301 و پژو 508 دارای پلت فرم یکسان هستند. در این شرایط، تصور اینکه پژو و سیتروئن بخواهند با وجود منافع مشترک، به رقیب یکدیگر در بازار کشور عزیزمان ایران تبدیل شوند، چندان با عقل جور در نمی آید.

    خودروسازی کشور در شرایطی بعد از توافق هسته ای و برجام میزبان برندهای خارجی شد که عرضه محصولات تازه با قیمت هایی بالا، نشان می دهد آنها رفتاری متفاوت از سایر باز

    از رنو هم انتظاری نیست

    هرچند رنویی ها به تازگی قرارداد خود را با شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران (ایدرو) امضا و فعلا محصولی را از بعد این قرارداد روانه بازار کشور نکرده اند، با این حال تکرار تجربه پژو جهت این خودروساز فرانسوی نیز بعید نیست.طبق اعلام رنو، این شرکت قصد دارد مدل های تازه دو ماشین فعلی خود یعنی داستر و سیمبول را در کشور عزیزمان ایران تولید کند و البته ساخت و عرضه کوئید نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. بنا به گفته مسوولان شرکت گسترش، رنو باید محصولاتی در رده قیمتی 40 تا 50 میلیون عرضه کند، این در شرایطی است که عملی شدن این عنوان تقریبا محال بوده و نمی توان امید چندانی به آن داشت.در واقع به نظر می رسد رنو نیز به نوعی راه پژو را (البته با سرعتی کمتر) در بازار ماشین کشور عزیزمان ایران خواهد رفت و بهتر است مشتریان نسبت به عرضه محصولات آینده این شرکت با قیمت های مورد انتظار شرکت گسترش، چندان دلخوش نباشند. البته شاید عرضه خودرویی مانند کوئید در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان در نهایت عملی شود، ولی این مورد یک استثنا بوده و تنها راجع به کوئید صدق می کند نه سایر خودروهای آینده رنو در بازار ایران.

    مقصر کیست؟

    بازار کشور عزیزمان ایران حیاط خلوت خودروسازان خارجی؟

    رفتار خودروسازان خارجی در کشور عزیزمان ایران به خصوص در حوزه قیمت، این پرسش را پیش می آورد که آیا آنها در سایر بازارهای دنیا نیز برخوردی مشابه در پیش گرفته اند یا محتاطانه تر عمل می کنند.اگر همین پژوسیتروئن و رنو را (به عنوان میهمانان قطعی خودروسازی کشور در پسابرجام)، ملاک پاسخ به پرسش اوج قرار دهیم، متوجه شکاف عمیق در واکنش‌ها آنها با بازار کشور عزیزمان ایران و بازارهای جهانی ارزش خواهیم شد. نه پژوسیتروئن و نه رنو، هیچ کدام رفتاری مشابه آنچه در کشور عزیزمان ایران دارند را در بازارهای جهانی خود در پیش نگرفته و اتفاقا به دنبال عرضه محصولات خود با قیمت هایی تا حد امکان پایین جهت جذب مشتری هستند.

    به عبارت بهتر، خودروسازان خارجی در بازارهای جهانی خود (منهای ایران)، اقدام به عرضه محصولات ارزش با قیمت هایی بسیار بالاتر از آنچه هست، نکرده و حتی جهت تثبیت جایگاه خود، گاهی به تخفیف دادن های مقطعی هم روی می آورند.این در شرایطی است که بازار کشور عزیزمان ایران به نوعی تبدیل به حیاط خلوت آنها شده است و محصولات خود را با قیمت هایی فراتر از قیمت های جهانی، به دست مشتریان می رسانند. آنالیز قیمتی خودروهای پسابرجامی به خوبی نشان می دهد که آنها دارای قیمت هایی به مراتب پایین تر در بازارهای جهانی هستند، بنابراین می توان ادعا کرد که در ایران، گران فروخته می شوند.اما علت این اختلاف رفتاری خودروسازان خارجی در کشور عزیزمان ایران و دنیا چیست؟ آیا امثال پژو و رنو در بازاری مانند چین تلاش می کنند تا حد امکان قیمت محصولات خود را پایین بیاورند، ولی در ایران، رفتاری تصویر را در پیش می گیرند؟ به نظر می رسد مهم ترین علت این تفاوت آشکار، رقابتی نبودن بازار ماشین کشور عزیزمان ایران و وجود رقابتی سنگین در بازارهای جهانی است.

    به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در بازاری مانند کشور عزیزمان ایران که انحصار آن قابل انکار نبوده و فعلا مسابقه قابل قبولی میان بازیگرانش وجود ندارد، دست خودروسازان خارجی جهت قیمت گذاری محصولات ارزش حسابی باز هست، درست تصویر آنچه در بازارهای جهانی به چشم می آید. خودروسازان خارجی به علت رقابتی سهمگین که در بازارهای جهانی وجود دارد، امکان در نظر گرفتن قیمت هایی خارج از عرف را نداشته و حتی گاهی مجبورند از سود خود نیز بکاهند تا همچنان در عرصه مسابقه باقی بمانند.

    با این حال در بازاری مانند کشور عزیزمان ایران که مسابقه چندانی وجود ندارد و انحصار در بازه های قیمتی متفاوت آن به چشم می آید، لحاظ کردن قیمت های بالا، کاری ساده است و در زیاد مواقع نیز جواب می دهد.نکته دیگر اینجاست که مشتریان ایرانی نیز معمولا با آغوش باز به استقبال خودروهای تازه خارجی رفته و در زیاد موارد نیز به قیمت های بالایشان نه نمی گویند. چندین و چند مثال در باب این واکنش‌ها مشتریان ایرانی وجود دارد، از جمله استقبال گسترده آنها از نخستین ماشین پسابرجامی کشور (پژو 2008)، که با وجود قیمت بالا، در عرض چند روز 16 هزار دستگاه آن پیش فروش شد.

    این واکنش‌ها مشتریان نیز صد البته از رقابتی نبودن بازار ماشین کشور سرچشمه می گیرد، چه آنکه اگر رقابتی نزدیک و توام با تنوع گسترده تر محصولات در بازه های قیمتی متفاوت وجود داشت، نه پژو و نه رنو و نه هیچ خودروساز خارجی دیگری نمی توانست محصولات خود را با قیمت هایی نامتعارف به آنها عرضه کند.در مجموع می توان ادعا کرد تا هنگامی که که آتش مسابقه در بازار ماشین کشور عزیزمان ایران شعله ور نشود، نمی توان به اصلاح قیمتی بازار و عوض کردن واکنش‌ها خارجی ها امیدوار بود.

    در واقع تا رقابتی مناسب در این بازار شکل نگیرد، خودروسازان خارجی نیز انگیزه ای جهت عوض کردن واکنش‌ها خود به خصوص در عنوان «قیمت» نخواهند داشت، چه آنکه به نظر می رسد مقصر اوضاع فعلی، نه آنها، که شرایط غیررقابتی بازار ماشین کشور عزیزمان ایران است.این در شرایطی است که ایرانی ها امیدوارند با حضور هرچه زیاد خودروسازان خارجی در کشور، سطح مسابقه در بازار ماشین زیاد کردن یابد و در نتیجه، واکنش‌ها خارجی ها به خصوص در حوزه قیمتی عوض کردن کند.

    اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

    واژه های کلیدی: ایران | بازار | خارجی | ماشین | میلیون | ایرانی | محصولات | 100 میلیون | ده میلیون | خودروسازان | خودروسازان داخلی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار